Om initiativtagerne og det teoretiske udgangspunkt for forløbet

I det følgende kan du læse mere om Mikael Højbjerg og Thomas Mose, Ordblindetræning, og Mahmoud Zamzam, FRESH Academy, som sammen har udviklet forløbet. Du kan også læse mere om vores vision, mission og faglige udgangspunkt for FRESH Education.

 

Bliv ringet op indenfor 24 timer

Mahmoud Zamzam, FRESH Academy

Mahmoud Zamzam står bag FRESH Academy, som er en blæksprutteorganisation inden for arbejdet med skoleudvikling og -trivsel. Mahmoud Zamzam har stor erfaring med målgruppen, bl.a. via sin ansættelse hos Esbjerg Ungdomsskole.


Mahmoud Zamzam, der er tidligere sælger og i dag uddannet folkeskolelærer med en PD i ledelse, er en efterspurgt foredragsholder inden for området, ligesom han også er nået bredt ud med sin bogudgivelse: "Hej, du taler med Mark…Moud”. En udgivelse, som overvejende har som ærinde at give nogle hjertevarme bud på, hvad der er vigtigt i livet og i vores omgang med hinanden.

 

Mahmoud Zamzams arbejdsliv udspringer af en dyb passion for forandring og en stærk tro på, at hver enkelt person har potentiale til at trives og skabe positive forandringer i deres liv. Mahmoud Zamzam har levet hele sit liv med dobbelt kulturel identitet, og han har oplevet, at nogle folk har haft faste idéer om ham på grund af hans baggrund. Det har drevet ham til at skabe FRESH Academy, hvor disse udfordringer kan omdannes til muligheder. For ham er FRESH Academy en måde at give tilbage til samfundet og skabe et kraftfuldt rum, hvor børn og unge kan trives og blomstre i et miljø præget af fællesskab, positivitet og personlig udvikling.

 

Begge organisationer har altså med ovenstående baggrund og det fælles udviklede koncept, FRESH Education, stort mod på og lyst til at arbejde koncentreret med elever, som af forskellige grunde ikke passer skolegangen. Vi erkender fuldt ud kompleksiteten i opgaven og er ydmyge over for den, men vi er samtidig overbeviste om, at vi med vores omfattende erfaring, faglighed, lyst og evne til at inddrage nye tilgange kan være med til at gøre en positiv forskel for mange børn og familier.

 

 

 

 

 

 

Mikael Højbjerg og Thomas Mose, Ordblindetræning

Thomas Mose og Mikael Højbjerg, begge udd. folkeskolelærere, ordblindelærere/læsevejledere samt cand.pæd. i didaktik (dansk), er stiftere af Ordblindetræning. Via Ordblindetræning har de over de seneste år haft mange elever i skolevægringsproblematikker på ugekursusforløb med efterfølgende mentoring. En målgruppe, som de virkelig brænder for, og som har brug for en særligt tilrettelagt indsats – ofte over længere tid.

 

Ordblindetræning har tidligere gennemført store fondsstøttede projekter, bl.a. et treårigt puljefinansieret projekt for Egmont Fonden, hvor konceptet: ”Kommunale læringsforløb for elever med ordblindhed fra udsatte familier” blev udviklet (i alt 1.200 deltagende elever i 8 kommuner). Et forløb, der opnåede virkelig gode resultater ift. elevernes faglige/personlige trivsel, og som arbejdede ind i den enkelte kommune med henblik på, at kommunen selv kunne overtage projektet.

 

Herudover er udvikling af undervisningsmaterialer en stor del af Ordblindetrænings arbejdsområde. Ordblindetræning står fx bag det anmelderroste læse-stavemateriale, ”Ord”, der også vandt Alineas læremiddelpris 2018.

 

Herudover har Ordblindetræning på Praxis udgivet det digitale læremiddel, Skriv med LST, der både henvender sig til eleverne på EUD og FGU. 
Endelig har Ordblindetræning i samarbejde med Skive Kommune udviklet et didaktisk LST-kørekort til grundskolen – støttet af UVM.

 

 

 

 

 

Vision og mission

FRESH Education fokuserer på at forene læring med livsglæde og udvikling.  Vi stræber efter at styrke trivsel og mental sundhed hos børn og unge gennem fokus på fællesskab, positive relationer, engagement, samarbejde og harmoni.

Menneskesyn

FRESH Educations menneskesyn bygger på FRESH-selvudviklingsmodellen, en udvikling af TGRGTRRGT-modellen af Mahmoud Zamzam i 2023, der bygger på personlig udvikling. Modellen understreger vigtigheden af at starte med mod; det handler om at blive motiveret til at komme ud af sin komfortzone, så man kan tro, ro og gro, hvor også faktorer som selvrespekt, selvaccept og selvpleje understøtter denne udviklingsrejse. 

Opsummeret indsats

Her ses en, ikke nødvendigvis fyldestgørende, opsummeret indsats, da alle forløb vil være individuelle og afhænge af det enkelte barn.

 

For barnet/den unge:

  • Personlig mentoring
  • Opbygning af sunde spisevaner, fx gennem fælles morgenmad
  • Undervisning - Lyst til læring (Dansk/Matematik) - nye læringsveje.
  • Personlig udvikling
  • Forskellige aktiviteter, fx fritids- og samfundsnyttige aktiviteter
  • Screening, læsetest, kognitiv test
  • Samtaler med psykolog (samarbejde med tilknyttet skolepsykolog)
  • Besøg på skole
  • Hjælp til indslusning i skole

 

 

For forældrene/værge:

  • Møder/samtaler efter behov
  • Psykologsamtaler til familien (samarbejde med tilknyttet skolepsykolog)
  • Tæt samarbejde

 

For skole/kommune:

  • Et tæt samarbejde med FRESH Education
  • Status (skriftlig evaluering)
  • Indslusningsplan for barn til skole
  • Støttende for skole under indslusning til skole
  • Evaluering af samlet indsats

Kontakt os for et skræddersyet forløb

 

MAHMOUD ZAMZAM

Tlf. 24 63 21 87

THOMAS MOSE

Tlf. 53 32 12 62

 

MIKAEL HØJBJERG

Tlf. 30 63 78 04